Ontdek op 24/09 hoe CC de Werft hun cultuurplanning moeiteloos met Yesplan beheert!

De must-have integratie voor iedereen die tickets verkoopt

Integraties maken het mogelijk om jouw Yesplan installatie te koppelen met je website, narrowcasting, financiële systemen, en ticketing systemen. In deze blog gaan we dieper in op de integratie met een ticketing systeem en de vele voordelen die jij en jouw team er kunnen uithalen.

Wat is een ticketing integratie?

Als het moment is aangebroken om je tickets te verkopen, stuur je bepaalde gegevens (zoals datum, tijd en locatie) naar je ticketing systeem. Zonder koppeling zou je die gegevens handmatig overnemen in het ticketing systeem, maar die manier van werken vraagt meer tijd en vergroot de kans op fouten. Stel je maar eens voor dat je per ongeluk tickets verkoopt voor een verkeerde datum! 

Een ticketing integratie verhindert deze fouten dus met één simpele klik. Door deze integratie hoef je niet meer handmatig gegevens over te maken, want er is een algemene uitwisseling tussen Yesplan en jouw ticketing systeem. Dankzij deze koppeling verdwijnt de human error uit dit proces. 

Yesplan werkt met ticketing systemen zoals Ticketmatic, Itix, Tix, Active Tickets, Ticketworks, Monad and Get a Ticket.  

Hoe werkt zo’n integratie in Yesplan? 


Yesplan verstuurt de datum, tijd en locatie van jouw event naar het ticketing systeem. Dit is een live koppeling, dus iedere wijziging in Yesplan wordt gesynchroniseerd. 


Vervolgens ontvangt Yesplan het aantal verkochte tickets met hun opbrengsten van het ticketing systeem. Alle kassa verkoopcijfers worden automatisch bijgewerkt, wat jou een volledig overzicht geeft van hoe het met de verkoop van jouw event verloopt. 

De 3 grootste troeven van een integratie met een ticketing systeem 

  1. Dubbele ingave van event data is niet langer nodig: Je bespaart tijd en maakt minder fouten
  2. Met de gegevens die Yesplan terug ontvangt, kunnen verschillende rollen binnen jouw organisatie, die werken met de bezoekersaantallen en de omzet van de ticketing verkoop, hun job heel wat sneller en accurater uitoefenen
  3. Een flow van algemene data-uitwisseling tussen Yesplan en het ticketingsysteem, waardoor iedereen binnen jouw organisatie hier toegang tot krijgt.  

Ook Chris, een van onze Customer Success Managers, is grote fan! 

Waarom is ticketing mijn favoriete integratie? Voornamelijk omwille van de data die Yesplan ervan terug krijgt, want die informatie is een enorme hulp bij de event planning. Dankzij zo’n ticketing integratie krijg je namelijk duidelijk zicht op twee zaken. Enerzijds het aantal verkochte tickets en anderzijds hoeveel geld je ermee verdiend hebt.

Dat is erg belangrijk omdat niet iedereen van de organisatie toegang heeft tot het ticketing systeem, maar iedereen heeft wel toegang tot Yesplan. Alle venue medewerkers kunnen dus bijvoorbeeld zien welke show er vanavond of volgende week is, en hoeveel bezoekers we daarvoor kunnen verwachten. Yesplan biedt op die manier een schat aan informatie voor veel betrokken medewerkers. 

Ticketing integratie: een gigantische impact, maar wat betekent dit voor wie? 

Heel wat venue medewerkers hebben baat bij die continue data-uitwisseling tussen Yesplan en jouw ticketing systeem. De ticketingverkoopstanden zijn eigenlijk voor iedereen interessant:  


  • Een programmeur maakt een inschatting van de potentiële ticketingverkoop. Door de ticketing integratie kan hij live nagaan of de show verkoopt volgens verwachting.

  • De productiemanager kan controleren of de show al dan niet is uitverkocht. De ticketing integratie geeft een accuraat inzicht in de bezoekersaantallen. De productiemanager kan op voorhand inschatten of er extra ruimte of eventueel een extra show voorzien kan worden. 

  • Voor techniekers is het interessant om te weten of er zich bepaalde problemen zullen voordoen, zoals de ruimte die beschikbaar moet blijven voor de geluidsinstallatie, en hoeveel stoelen ze nodig hebben. Allemaal waardevolle informatie die terug te vinden is in het ticketing systeem. 

  • Marketing zal ten slotte inspelen op de voorspellingen van de programmeur en de productiemanager. Het doel is dat ze die voorspellingen halen en dat weten ze dus alleen maar 100% zeker op basis van het aantal verkochte tickets. Wanneer uit het ticketingverkoopsysteem blijkt dat er minder is verkocht dan verwacht, dan weet Marketing dat er extra inzet en tijd nodig is om de verkoop te boosten.

Last but not least: settlement 

Tijdens de laatste stap krijg je een inzicht in de stand van zaken na afloop van de show. Je kan hier dus de laatste berekeningen maken en bepalen wie er welk aandeel krijgt. In Yesplan is er een contractafspraak vastgelegd. Je weet dus wat iets heeft opgeleverd en wat je onderaan de streep overhoudt. Dat betekent dat je eigenlijk ook weet welke factuur je kan verwachten en wat je dus aan de show zal overhouden. 

Eerst zien, dan geloven?

Vraag hier jouw persoonlijke online demonstratie door een Yesplan-consultant aan!