De poll na de Q&A-webinar over hoe je je event planning structureert tijdens de coronacrisis gaf enkele interessante inzichten. Velen onder jullie willen meer weten over hoe je geannuleerde evenementen telt. Een dataview geeft een goed overzicht. We vertellen je hoe je er een maakt.
Stel je even voor dat de Raad van Bestuur of de dienst administratie een overzicht wil van alle geannuleerde evenementen om mogelijk inkomensverlies te berekenen. Met een dataview krijg je een overzicht met alle informatie. We hebben dataviews al kort vermeld in onze blog over hoe je orde schept in verplaatste evenementen, maar hier leggen we het gedetailleerd uit.
Om een dataview te maken, ga je eerst naar Rapporten in het navigatiemenu. Je ziet eerst een lijst met de bestaande dataviews, maar om een nieuwe te maken, klik je eenvoudigweg op de blauwe knop met “Nieuw” en kies voor “Evenementen”.
Geef de dataview een duidelijke naam zodat je hem later terugvindt.
Nu kan je de filters wijzigen, zodat je enkel de evenementen ziet die van toepassing zijn. Klik op de knop “Filter wijzigen”. In de standaardinstelling zie je enkel de velden met begin- en einddatum.
Klik op de blauwe knop "Toepassen" en je krijgt de dataview te zien. Maar de dienst administratie heeft wat meer informatie nodig, dus voegen we nu enkele kolommen toe.
Het venster sluit en je ziet opnieuw de dataview met de velden die je net hebt toegevoegd. Maar je ziet nog altijd alle evenementen na 1 maart 2020 en niet enkel de geannuleerde.
Nu heb je een goed overzicht van alle evenementen na 1 maart 2020 die werden geannuleerd met handige informatie voor verschillende diensten. Kijk ook zeker eens naar deze schermopname (in het Engels) voor een visuele weergave hoe je met een dataview geannuleerde evenementen optelt.