The Nordics en Yesplan: een match made in heaven

Onze business developer, Erik Temmerman, vertelt over de
ambitieuze toetreding van Yesplan tot een nieuwe en
momenteel bloeiende markt!


Een interview met Erik Temmerman.


Yesplan is al reeds even aanwezig op de Noordse markt. Vertel eens, hoe hebben jullie de eerste 6 maanden ervaren? 

Onze eerste 6 maanden op de Noordse markt zijn bijzonder positief en eigenlijk zeer snel verlopen. Veel sneller dan we ooit gehoopt of verwacht hadden. 

Alles is gestart met een zeer goede samenwerking in Denemarken met Musikhuset Aarhus en continueerde vervolgens met veel nieuwe contacten/klanten in Noorwegen.




Wie is voor Yesplan de ideale klant? 

De ideale klant voor Yesplan is een culturele infrastructuur met zekere schaalgrootte, die over een aantal locaties en medewerkers beschikt. 

Dit vereist een degelijk overzicht, een goed planning management, een efficiënte communicatieflow en informatieverdeling om de activiteiten zo goed mogelijk te beheren en te plannen. En Yesplan blijkt voor deze soort culturele instellingen een product te zijn die een zeer goede oplossing biedt.



Waarom is Yesplan een ideaal product voor culturele organisaties op de Noordse markt?  

Yesplan is gemaakt voor het runnen en beheren van culturele centra met zowel een artistieke, culturele en commerciële activiteit. En dat vinden we hier bij de meeste huizen terug.
Zijnde een cultureel profiel, een artistiek profiel en een commerciële werking die fondsen genereert om het geheel te ondersteunen.
Dit is de reden waarom men zo positief reageert op Yesplan.  



Welke strategie passen jullie toe op deze markt? 

Door onze aanwezigheid op conferenties en het organiseren van een aantal evenementen, kunnen we onze planningssoftware face-to-face presenteren. Tot nu toe heeft dit bijzonder goed gewerkt. 
Onlangs organiseerden we bijvoorbeeld nog een 'Yesplan On Tour' event in Drammen, Noorwegen. 

Op dit moment zijn we ook hoofdsponsor & partner van de federatie van de Noorse culturele centra en partner van de Deense kunst- en cultuurhuizen. 


Is er een culturele fit met de Noordse markt? 

 Ja, er blijkt dus echt een goede fit te zijn met de cultuurcentra in de Noordse gebieden. Deze fit is er deels omdat de Noordse huizen op heel veel vlakken lijken op de werking van de cultuurcentra in Vlaanderen en Nederland. 
Initieel is Yesplan in Vlaanderen en Nederland gestart, maar op dit moment zijn we reeds over de volledige Noordse markt actief en leren we continue nieuwe partners kennen. We spreken dan over Noorwegen, Denemarken, Finland, Zweden, de Faeröer eilanden en IJsland. Als conclusie kunnen we dus stellen dat er een heel goede match is met wat Yesplan doet. 

“Het brengen van rust in de planning van culturele organisaties. Dit is waar Yesplan op zijn best is.”

Om af te sluiten: Kan je Yesplan in 3 woorden samenvatten? 

Hiervoor neem ik de 3 woorden van onze baseline: ‘Planning with peace of mind’. Waarbij 'peace of mind' staat voor het brengen van rust in de vaak nogal chaotische planning binnenin de culturele sector. 

Dit gevoel van rust is slechts mogelijk wanneer je ten alle tijde een goed overzicht bewaart over de verschillende activiteiten. 
Kortom: Het brengen van rust in de planning van culturele organisaties. Dit is waar Yesplan op zijn best is.